**virtuous**

Allah, sh0w us the right path~

224- Nota Si Pengambil Order 12 [Tamat]

“Lutut akak dah lembik ni chik, macam mana? Nak menyorok dalam kabinet boleh tak?” keluh Kak Yam.

“Pelanggan kat meja tu nak bayar ke chik? Haaa, suruhlah diorang kira sendiri,” Kak Uda pula mula malas bertindak.

“Aaaa, kenapa ada orang masuk kedai lagi? Bagitau diorang, air dah habis ye,” giliran Hafiz mencari idea untuk berehat.

Kak Ani, Kak Ain, Kak Yati, Abang, dan Abang Hafiz juga berperangai sedikit pelik malam ini. Ada-ada sahaja idea masing-masing untuk mengelak daripada bekerja lebih.

Read the rest of this entry »

Advertisements
2 Comments »

223- Puasa Dahulu, Puasa Sekarang

ZAMAN DAHULU

Dia menundukkan muka, duduk diam di sofa tanpa suara. Hujung kaki sengaja digerak-gerakkan di atas permaidani yang tersedia. Simptom-simptom tidak senang nampaknya di situ.

“Alah takpe je, kali ni, Abang cuba puasa penuh tau, sehari, Ayah bagi RM1, ok?” si Ayah cuba memujuk anak kecil itu berpuasa di bulan Ramadhan. Solat si Abang sudah lengkap 5 kali sehari. Sebagai seorang ayah, selepas selesai dilatih dengan solat, puasa pula perlu ditekankan kepada seorang anak.

Mendengar kalimah RM1 sehari itu mengetuk minda si cilik. Segera kepala yang tidak mahu menghadap wajah sang Ayah tadi diangkat. “Betul ke Ayah? Janji ea sehari puasa dapat RM1?” soalnya penuh teruja, mahukan kepastian barangkali.

Read the rest of this entry »

Leave a comment »

222- Ramadhan Maksimum?

Cuti 4 hari yang saya rancang mungkin diluluskan 3 hari sahaja, Alhamdulillah. Maka saya terpaksa kekangkan kemahuan untuk berbuka puasa bersama-sama adik-beradik usrah BADAR dahulu yang dijadualkan pada 12 Ogos lepas, maaf kalian.

Esoknya, saya bertolak ke Kajang, bertemu muka dengan adik-adik usrah zaman sekolah, juga bermalam di rumah keluarga angkat saya di sana.

Berseorangan di Komuter Seremban membuatkan saya sedikit termangu-mangu. 2 tahun tidak pulang ke Malaysia membuatkan saya sedikit canggung. Tiket mahu beli dimana, tiket ke mana yang saya kena ambil, naik koc di platform apa, lalu semuanya menjadikan gerak langkah saya sedikit lewat.

Read the rest of this entry »

2 Comments »

221- Nota Si Pengambil Order 11

Nisah; kami kan tetap di sisi, tabah dan kuat ya!~

“Sedapnya makanan ni, lawanya air tu, manis tak dik?” kata seorang ayah.

“Haaa? Waktu berbuka karang rasa lah pakcik, heh” saya tersenyum sambil terus meletakkan makanan dan minuman yang lain di atas meja, tahu sengaja diusik.

*****

08 Ramadhan atau 08 Ogos yang lalu merupakan hari lahir Shahira, juga merupakan hari pertama restoran abang dibuka semula selepas seminggu bercuti untuk Ramadhan dan proses renovation.

Nama baru, Restoran Hafiz Tom Yam dan Catering!~

Read the rest of this entry »

2 Comments »

220- Allahu Akram!

~Latihan Membuah Kejayaan~

Semua sedia maklum betapa hebatnya bulan Ramadhan yang dilimpahkan maghfirah [keampunan], rahmah [kecintaan], dan barakah [keberkatan] dari Allah. Ramai pula yang berlumba-lumba untuk beramal semaksima mungkin. Usaha yang dibuat sebelum menjelang Ramadhan sebagai latihan untuk mendepani Ramadhan yang sebenar-benarnya dengan baik harus dipuji. Mana mungkin stamina kita bertahan lama di atas padang sebelum ada warming up yang terbaik? Mudah-mudahan semua amal itu kekal berterusan walaupun Ramadhan telah berakhir nanti.

Read the rest of this entry »

Leave a comment »