**virtuous**

Allah, sh0w us the right path~

173- Help Me

Allah, show us the right path, struggle during the present, learn from the past, prepare for the future~

Read the rest of this entry »

8 Comments »

172- Akhawat Bermasalah Atau Murakib Yang Susah?

Sudah hampir 3 tahun lebih saya menjadi sebahagian daripada keluarga besar PERMATA di Mu’tah, Jordan. Selama itu juga lah tempoh saya menadah telinga mendengar isu yang sama. Bahkan turut berusaha mencari titik persamaan mahupun jalan penyelesaian untuk isu ini. Apakah isu yang saya maksudkan?

Isunya ialah MURAKIB dan AKHAWAT.

Salah siapa? Kau, aku, dia, mereka, kita HAMBA!~

Sejak akhir-akhir ini, isu Murakib dan Akhawat kembali dibangkitkan. Status YM, status Facebook, perbualan seharian, semuanya kembali membahaskan perkara ini. Banyak pula komen, saranan, mahupun cadangan yang diutarakan. Tetapi, apa sebenarnya perkara yang diperbincangkan?

Murakib pastilah syabab. Dan akhawat pula pastilah golongan yang dimurakibkan. Apabila berlaku sebarang musibah dalam kalangan akhawat di waktu malam [waktu siang kurang menjadi isu], pastilah persoalan tentang murakib yang akan diajukan dahulu.

“Ada murakib tak waktu kejadian tu?”. Andai ‘tidak’ jawapannya, maka pastilah akhawat tersebut akan segera disalahkan. “Akhawat ni degil, ada khidmat murakib taknak minta tolong, taknak guna dengan baik, berani tak bertempat, nak tunggu benda tak baik jadi baru nak sedar!” beberapa syabab mula mengeluarkan pendapat. Pimpinan persatuan turut ligat berfikir supaya perkara buruk tidak kembali berulang.

Akhawat pula, pasti akan segera bangkit mempertahankan diri. “Kami bukan taknak murakib tapi, bila nak mintak tolong murakib, mesti ada yang taknak. Syabab suka bagi macam-macam alasan. Kadang-kadang, telefon pun tak berangkat.” bicara mereka. Adeh, kena sedas!~

Read the rest of this entry »

17 Comments »

171- Hari Ini 01.01.11

01 Januari 2011,

Hanya hormati dengan penuh ikhlas,

Kerna sudah ada 01 Muharram 1432H yang lebih kelas,

Sebenarnya setiap hari perlu ada penambahbaikan yang keras,

Bukan sekadar azam tahun baru yang berdas-das.

credit t0 bib0t~

Read the rest of this entry »

Leave a comment »

170- Adik-Adik Achik

ahhaa~

Di saat saya merasakan tidak cukup masa, saya tahu itu semua dusta. Di saat saya merasakan sudah hampir putus asa, saya tahu di luar sana lebih ramai lagi yang merana. Di saat saya merasakan ini semua, saya pasti akan ada khabar gembira yang bisa mengembalikan senyuman saya tanpa pura-pura. Sinar bahagia, untuk hati yang lara, supaya kembali seperti biasa, letakkan Dia yang terutama.

Read the rest of this entry »

2 Comments »